Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Museumweken

Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid biedt toegang tot het landelijk media-archief en is daarmee de grootste in zijn soort in Europa. Beeld en Geluid is ontstaan uit een fusie in 1997 tussen verschillende archieven met als doel een compleet, landelijk media-archief samen te stellen. Tot 2002 ging het instituut door het leven als het Nederlands Audiovisueel Archief.

Beeld en Geluid Experience

Een belangrijk onderdeel van het museum is de Beeld en Geluid Experience. In deze tentoonstelling krijgt de bezoeker na de entree een ring mee. Hiermee kun je een activiteit starten of extra uitleg krijgen. Je kunt er onder andere een eigen soap filmen, kinderprogramma’s van vroeger bekijken en een eigen journaal samenstellen. Het instituut speelt ook in op nieuwe ontwikkelingen. Zo is er bijvoorbeeld een tentoonstelling over YouTube & Vloggers.

Collectie

In het archief zijn beelden, muziek, radio en games opgenomen die een inkijk geven in de historie van Nederland en de ontwikkeling van media van de afgelopen 100 jaar. In totaal telt de collectie meer dan één miljoen uur aan audiovisuele media en deze collectie groeit nog dagelijks.

Gebouw

Iedereen die wel eens het Mediapark in Hilversum heeft bezocht zal de buitenkant waarschijnlijk niet ontgaan zijn. Het instituut huist sindsdien 2006 in dit opvallend gekleurde gebouw en bevindt zich op een toepasselijk locatie, vlakbij vele tv-omroepen.

Kijk voor meer informatie ook op de website.

Wissel AH vouchers in

Profiteer nu van de AH actie en ontvang 30% korting op jouw tickets.